onsdag 23 november 2011

Överföra rädslor till barn...

Onsdagen är snart över.. Nu går det mot helg på riktigt! =)
Vad som händer i helgen är lite oklart än.. många kanske är det men jag hoppas att det reder ut sig snart.

Imorse var jag inte alls glad när klockan ringde kl. 5. Ingen höjdare att gå upp så dags, även att jag somnade någon gång strax efter halv tio.
Imorn börjar jag 8 så då får jag sova lite längre.. Kan åka hemifrån 1 timme och 15 minuter senare än idag. Idag åkte jag i och för sig bil med älsklingen o imorn måste jag åka buss, vilket är mindre roligt.



Idag har barnen "badat" i plaskbaljan på jobbet. O jag började fundera ytterligare än gång på hur mycket vi som vuxna påverkar barnen i deras sätt att se på vatten. Ett barn fick massa vatten i ansiktet och blev ledsen. Min första reaktion är inte att puttinutt, gulligull o trösta o följa med barnen i den rädsla som den har då. Det blir bara värre då enligt mig o så kommer rädslan att växa.
Klart att det också är från situation till situation, vad som händer men om den vuxne visar att den blir rädd eller orolig över det som händer barnen så blir barnens rädsla större.
Men det är klart att vi tänker olika beroende på hur vi är som människor o hur säkra vi själva är i den situation vi befinner oss i. Jag och vatten går bra ihop och är lugn medan andra omedvetet stressar upp barnen och skapar en större rädsla.
Är det så att man ska bortse från sina egna rädslor för att inte skapa rädsla hos barnen?
Jag anser att det är galet viktigt men inte alltid så lätt.. det beror ju på hur stor rädsla man själv har. Men kanske kan man välja bort situationer där man inte kan bortse från sin rädsla och överlåta den uppgiften till någon annan - för barnen skull...



Nu blir det lite fil och sen sängen!
Ta hand om er!

// TuwaLisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar